Tuesday, October 20, 2009

sahabat

masih menilai apa yang dijeritkan tentang nilai sahabat..
atas namakah?
atas hatinya?
atas ikhlasnya..?

kalau nilai itu boleh dibeli..
ada yang mampu membelinya?
sanggup?

kalau nama itu perlu dilekat bahawa dia yang aku jeritkan sebagai itu..
tidak malukah?
bila aku cuma pandang dan kata "aku mahu pilih kamu jadi yang di atas kamu sanggup x??"
rasa ramai yang berlari dan jerit pada aku yang mereka mahu nama itu ada atas mereka??

*garu kepala

mahu jeritan tidak melukakan..
betul..
sahabat bukan atas tanda nama..
sahabat bukan atas tanda bangga..

konon mahu mati bila lihat aku dimamah api..
betul?
jika aku dimamah tanah yang punya api di luar seperti mahu kejar semua..
sanggup kamu tunggu dan bersedia dimamah api yang marak itu??

bohong..
jangan cuba bermain dengan dusta..
nanti makan jiwa..

sahabat??
apa erti..
apa maksud..

tahu..?
beri aku maksud..
beri aku contoh..

aku sanggup jadi hamba sampai mati kamu jika aku paham semua..
betul..aku bukan suka berbelit lidah untuk jadi pendusta..
cepat terangkan..
kalau sudi jadi contohnya..
beri aku borangnya..

perlu borangkah untuk jadi nama itu?

*masih buntu..

zettty noraini




No comments: